FacebookTwitter

De tweede gouden week

Inmiddels zitten er al weer twee schoolweken op.

Schoolweken waarin we al  heel veel dingen gedaan hebben.

We zijn verder gegaan met de gouden weken met onder andere als doel er voor te zorgen dat iedereen zijn of haar plekje in de groep vindt en zich prettig voelt op school.

Het complimentenblad, die de hulpjes elke dag krijgen, helpt hier bij.

Ook het aanleren van regels helpt om ervoor te zorgen dat je je prettig voelt op school omdat dan duidelijk is hoe dingen gaan en wat er van je verwacht wordt. Een paar voorbeelden van deze regels (en die veel kinderen al heel goed kennen) zijn:

*Vinger opsteken in de kring als je iets wilt vragen (anders praat iedereen door elkaar en kunnen we elkaar niet verstaan)

*Als we stoppen met werken, dan ruim je alles netjes op (zodat iemand anders er later weer goed mee kan spelen of werken)

*Als het even niet goed gaat tussen jou en iemand anders en jullie komen er niet uit, dan ga je naar de juf (zodat het opgelost kan worden)

*We helpen elkaar als het de ander even niet lukt

*We geven elkaar complimenten omdat het fijn is om een compliment te krijgen en om een compliment te geven

*….

Deze week hebben we in de groep spelletjes gedaan zoals bijvoorbeeld het beschrijven van een leerling. (Ik heb iemand in mijn hoofd met een spijkerbroek, een groene trui, enz.). De kinderen moesten raden om wie het ging. Of raden hoeveel kinderen er achter je zijn komen zitten terwijl jij je ogen dicht had.

Ook zijn we begonnen met het maken van een pauw. Alle leerlingen maken deze week en volgende week een veer van een pauw. Er komt een pauw voor groep 1 en een pauw voor groep 2.

Uiteindelijk hebben beide groepen aan het eind van volgende week samen een hele mooie pauw gemaakt. Volgende week gaan we ook verder in op waarom we een pauw hebben gemaakt.

Daarover volgende week meer.