FacebookTwitter

De gouden weken in groep 6

Kanjernieuws uit groep 6

Zo, de kop is eraf: de eerste schoolweek van 2017/2018 is achter de rug. Toch altijd best spannend, die eerste schooldagen.
Maandagochtend druppelen de kinderen binnen: sommigen druk pratend, anderen wat stilletjes. Allerlei vragen worden aan elkaar en aan de juf gesteld: ‘Waar moeten de drinkbekers voor de lunch, waar de gymtassen, waar zit ik, zitten we het hele jaar op dezelfde plek, waar is mijn etui, hoe moet dat als ik nu nog geen gymkleding bij me heb, gaan we vandaag al rekenen?’ Wat onwennig staan er ook veel (nieuwe) ouders op de gang. Je wilt toch immers wel even kijken of je kind het klaslokaal kan vinden en of ze goed opgevangen wordt. En dan gaat om 8.25 uur de bel en zit ieder al heel snel aan zijn/haar eigen tafeltje. Dit duurt echter niet lang, want we gaan naar het gymlokaal. Daar zijn alle klassen aanwezig en worden we door meester Jappie welkom geheten en worden de nieuwe kinderen en nieuwe leerkrachten voorgesteld. Wat zijn er veel nieuwe kinderen, wel meer dan 20!! Meester Jappie legt kort uit dat we de komende 4 weken ook wel de Gouden Weken noemen. We proberen in deze weken ‘in fûnemint’ te leggen in elke groep voor een fijne sfeer, waar we elkaar kunnen vertrouwen, elkaar helpen en waar ieder zichzelf kan zijn daarbij rekening houdend met de ander.

Die eerste maandag bestaat vooral uit het uitleggen van allerlei schoolse zaken en uit, heel belangrijk, de kennismaking met elkaar. Hoe doen we dat, kennismaken met elkaar?
We krijgen de opdracht 3 beweringen over onszelf op te schrijven, waarvan er 1 niet klopt. Dan lopen we in de klas door elkaar. En als het belletje klingelt, ga je aan degene die het dichtst bij je staat de 3 beweringen voor lezen en de ander moet raden welke van de 3 er niet klopt. Er zijn kinderen die van de kleur roze houden, er zijn veel kinderen bij die gek zijn op paarden, er zijn kinderen bij met 1 grote broer, er zijn er die erg van pizza salami houden, er zijn kinderen bij die in de vakantie naar een pretpark zijn geweest enz.
Ook spelen we die dag een kennismakingsbordspel. In kleine groepjes (de samenstelling ervan is bepaald door een lange rij waarbij de kinderen door te kijken naar hun voornamen op volgorde van het alfabet moesten gaan staan) dobbelen we en kom je op een ‘potloodvakje’ dan moet je een vraag over jezelf beantwoorden bijv. ‘Wat vind je een leuke film, wat is je favoriete fruit/spelletje/hobby/dier/ijs, waar word je blij/verdrietig/boos/bang van?’
In de gymzaal gaan we vooral in tweetallen aan het werk. En dan is de opdracht steeds: Zoek iemand waar je vandaag nog amper mee hebt gesproken of gewerkt en ga elkaar dan spiegelen of probeer elkaar omhoog te trekken of klik bepaalde lichaamsdelen aan elkaar vast (Levend Lego). Tsja en dan zegt de juf op een gegeven moment dat de jongens niet meer een duo met elkaar mogen vormen, maar de opdrachten nu met een meisje moeten doen. Dat is dan eerst wel een beetje eng/spannend, maar ieder doet het wel!!
Aan het eind van de dag wordt er gevraagd wat iedereen van deze eerste dag vond. En de geluiden zijn positief. Ook de juf heeft het een fijne dag gevonden. Er is goed geluisterd naar elkaar en kinderen durfden het aan om met ‘redelijk onbekenden’ al opdrachten samen te doen. Super!!

Ook in de rest van deze eerste week hebben we elke dag van dit soort opdrachten gedaan:
-zitten in een binnen- en buitenkring en elkaar vertellen over je vakantie, over jezelf, over de overeenkomsten en verschillen die je kunt ontdekken tussen jullie beiden. Na een opdracht schuift de binnenkring een aantal plaatsen op, zodat je steeds een andere gesprekspartner krijgt.
-levend bingo: maak je kaart zo snel mogelijk vol door steeds een ander kind te zoeken die in de zomervakantie op een boot is geweest of in een bioscoop of een vis heeft gevangen enz.
-een gesprek over hoe we de klas gezellig kunnen maken. Er wordt oa genoemd dat er planten of bloemen in kunnen, leuke werkjes op de prikborden/ramen enz.
-van plek wisselen waarbij een ander moet vertellen wie waar eigenlijk hoort te zitten.
-commando pinkelen; wie houdt dit het langst vol??


Aan het eind van de eerste week zijn meeste kinderen al een beetje gewend aan het naar school gaan en kunnen we zeggen dat groep 6 plezierig en enthousiast is gestart!


Groeten van Dianna, Inez, Tycho, Merle, Hiske, Herman, Anna Mirthe, Lotte, Lisanne, Feya, Britt, Aukje, Sven, Iris, Wouter, Femke, Brecht, Famke, Maarten, Lieke, Klaske, Jeldau, Leah, Marie-Sjoukje, Tygo, juf Froukje en juf Sabina